fredag 7 augusti 2009

Apportkompendie... för normala hundar

Vi börjar ha gått igenom några olika objekt i apporten. Förutom apportbock, dummie och grillkorv har det blivit en del annat också. Tänk om hundar kunde tala, då skulle jag nog fått höra att jag är komplett galen *ler*. Till viss del är jag nog beredd att hålla med... jag är nog lite tokig, det måste man vara ibland. Tänk om man vore så där korrekt och strikt hela tiden... vad tråkigt det skulle vara. Nej, tokigt och spontant ska det vara, det är härligt.
Appropå apport så har jag ju åter läst apportkompendiet. Där står det mesta man behöver veta för att komma vidare... om man har en normal hund vill säga *ler*. Jag menar, kompendiet börjar med att berätta om lite grundförutsättningar och olika typer av apportdressyr. Så långt är jag helt med. Sen kommer det 13 trappsteg beskrivna. Det börjar med att hålla en handskbeklädd hand i hundens mun och slutar med att hunden kan apportera flera objekt. Också det känns helt okey... men sen! Vad står det i kanten? Jo, dom olika momenten är allt eftersom läxa till nästa sammankomst (kompendiet används i apporteringskurser)... och hur många sammankomster är det i kursen?... fem *flämt*. Jag och Figo skulle behöva minst fem sammankomster för varje moment *skratt*.
Nej du Leif (uppfödaren och författaren), det borde utgå skadestånd till mig och Agneta (har syskon till Figo som är lika "tålamodsprövande"). Skadestånd för tunnhårighet (när vi slitit vårt hår) och förlorat förstånd *skratt*. Eller vad anser du i frågan, Agneta?
Matdags, eller?

En blivande storfiskare?

Trädgårdshjälp... först ett tag med spaden ...

...sedan vattning av blommor...

... och till sist lite äkta kroppsarbete

3 kommentarer:

  1. Det verkar ju gå bra!!!!
    Nu åker vi på ripinventering. Så får vi se om det finns några ripor så det är lönt att öva apport eller inte.
    /Barbro och Leif

    SvaraRadera
  2. Vad tusan ska man med en normal hund till när man kan ha en "Figger" eller "Tigo"?!?!? Vem skulle då skotta snö, vattna blommorna eller hugga ved?? Eller för den skull servera grillkorv??
    Underbara apportobjekt du hittat och det verkar ju gå riktigt bra :-) Min första semestervecka är nu avklarad och det har inte blivit så mycket apportträning som jag tänkt men grillkorven fixade han på andra försöket (han hade fått mat innan), och han börjar dessutom tycka det är kul att leta rätt på apportbocken då jag lägger ut den. Vad underbart det är när man ser framsteg, det är nästan så håret börja växa ut igen förutom några kala fläckar ovanför öronen........

    Just nu måste jag erkänna att jag är lite "kär" i honom igen (men det brukar kunna växla fort :-)).

    Fast det där med skadestånd kan nog vara berättigat ändå så vi kan ju lägga in om ett sån´t gemensamt :-) Annars skickar vi väl över hundskruttarna, de kan ju få båda samtidigt så inte de behöver vara sysslolösa i höst och vinter, och kanske det räcker ända till våren............

    Ha det bra,
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Som man bäddar får man ligga! De där två är ju inte de hundar vi hade valt sjäva i de kullarna. De var era egna fria val. Vi såg ju direkt vad det var för hundar....(ha, ha)
    Från en av D-kullens ägare fick vi ett skadeståndskrav för att tiken hade ätit upp husses GPS-kompass, men då talade jag om för husse att egentligen skulle han fått betala mer eftersom hon nu hade en inbygg GPS i sig! SÅ var försiktiga med era skadeståndskrav!!!

    PS. OM vi nu ska vara lite allvarliga så tycker vi att ni båda två kommit långt med era hundar och ni kommer att få världens bästa apportörer när ni är klara. Sen apropå apportkompendiet så är det upplagt på 5 kurstillfällen, men det är flera veckor mellan varje tillfälle. SÅ några kanonapportörer får man inte till på 5 veckor! Fortsätt kämpa, ni är snart i mål. DS

    SvaraRadera