lördag 22 augusti 2009

Trygghet och tålamod

Det har gått nästan en vecka sedan jag senast körde något apportpass med Figo. Det har varit så mycket annat på kvällarna efter jobbet, men nu kände jag verkligen suget efter det igen (suget... herre gud, jag skulle ha hört mig själv för någon månad sedan :o)) ). Nu fungerar det nästan perfekt. Han hämtar det mesta jag kastar över gräsmattan... han kommer dessutom tillbaka med helt öppna ögon. Kisandet har han lämnat bakom sig... eller.. ja, förutom när jag tar fram fågel då.

Vad konstigt, det som kändes så omöjligt att övervinna, har nu helt plötsligt blivit till en öppen väg som bara väntar på oss. Det är nu jag måste landa i mig själv... vara trygg i att jag faktiskt klarar av fågelsituationerna med Figo. Vad gör det förresten om det blir lite galet nån gång?.. vi har ju tid på oss att få till det. Jag måste också ha tålamod. Att Figo bara står några sekunder beror bara på hans lilla erfarenhet.. och inte att något är galet. Men situationen är ny även för mig, jag har aldrig fört hund under jakt tidigare... så tryggheten och tålamodet kommer väl eftersom. Vi jobbar vidare.
Förresten, Leif! Jag uppfattade inte riktigt en sak under vårt senaste samtal. Du vet tipset du gav när det gäller Bosco. Menade du att Ted eller jag ska ta tag i den biten? Spontant tänkte jag Ted, eftersom han har bäst tryck på honom i dagsläget, men sen blev jag osäker på vad du tänkte (snälla, säg att du menar Ted... om du inte önskar att "vitrockarna" ska hämta mig :o) ).

Är det inte otroligt, snart har jag en kanonapportör!

2 kommentarer:

  1. Jag vill inte höra talas om några vitrockar i Rosvik. Jag menade Ted efterasom jag uppfattat att det är han som för Bosco.
    Ha det!
    /leif

    SvaraRadera
  2. Ja du måste bara prova chokladen...den är "klockren" till kaffe...och du...var det inte nån studie nyss som visade att det var ganska nyttigt med choklad,och självklart så hör just denna choklad till den gruppen... (intalar jag mig själv iallafall..) Och om vi har tur så kanske den till och med håller "vitrockarna" borta...*skratt*...jaa det finns nog bara fördelar med denna choklad *ler*

    Ha det så bra, jag ser att du är duktig med träningen också...du får nog låna ut Figo till våra jägare...så kanske oddsen förbättras i höst...hmm...nu sitter jag och funderar om jag ska våga skriva så....eller om jag ska sudda ut det sista...nää jag tror dom förstår att jag bara skojar...;)

    Kram / Helena

    SvaraRadera