tisdag 4 augusti 2009

Tisdagstankar

Senaste veckan har jag varit lite slö vad gäller hundträningen. Motivationen har inte varit på topp, trots att jag vet att det är mer än nödvändigt just nu. Lite stadgeträning när tillfället bjuder och små stunder med apportträning, mer än så har det inte blivit.

Om Figo går framåt eller står stilla avseende apporten vet jag inte. Ur min hand tar han det jag håller fram. Han springer även och hämtar olika föremål. Nu ser man även att det börjar finnas apportglädje. Han är rapp även tillbaka för avlämning och sätter sig fint framför mig och väntar.

Det knepiga blir när jag lägger ner ett objekt på marken precis framför framtassarna. Då vill han inte ta det, men han gör det motvilligt och i väääldig ultrarapid. Det enda han med snabbhet plockat upp stillastående, är korv... men jag anar att det finns naturliga orsaker till det *ler*.

Stadgan har jag tänkt på och ofta får hundarna bara ligga och se på när det händer saker runt omkring. Stoppsignalen går det lite sämre med. Jag känner mig klumpig när jag ska försöka få Figo att lägga sig och sänka huvudet och sen ligga blick stilla. Jag vet inte... just nu känns det som att det momentet ligger snäppet över min förmåga. Jag får honom inte att sluta söka mig med blicken efter signalen.
Ja-a, där har jag min svaga punkt... dom bruna bedjande ögonen som tittar så längtande mot matte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar