måndag 31 augusti 2009

Situationsanpassad lydnad?

Ikväll blev det ett apportpass med Figo. Vi har legat av oss rejält sedan jakten börjat. Vi har ju inte kommit ända fram till mål så jag har en del jobb kvar. Han hämtar dummies, apportbock och andra liknande objekt. Däremot är det tvärstopp när det vankas mer läbbiga saker. Ni vet det här är ju en blåblodig hund, från engelska adeln, inte kan man väl underlåta sig till att ta vad som helst i munnen ;o). , seriöst så måste jag lägga lite krut på de svårare objekten. Han tar dom ur handen och, med 100% krav och peppning, även från marken. Så nu blir det att fokusera på ett sista ryck så kanske vi blir klara inom överskådlig tid.

Jag vet inte hur Ted bedriver sin "apportträning" med Bosco. Jag har knappt sett dom "in action", och dom få gånger det har skett handlar det nätt och jämnt om en minut som övningen pågår. Men vad vet jag, dom kanske redan är klara (det är ju trots allt en vorsteh vi talar om... visst var det något sånt min man sa när dom precis skulle börja ;o) ).

Var en sväng till svärmor och svärfars höns. Det var länge sedan vi var dit men Figo skötte sig riktig bra. Inget pip och gnäll, inte ens när dom flaxade upp. Han låg så snällt och tittade på dom, jag tyckte inte ens att han såg särskilt ivrig ut. Jag tror att det blivit lite situationsanpassad lydnad i detta fall... undrar om det ger något då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar