söndag 9 augusti 2009

Slutet gott, allting gott

Igår var vi på bröllop, det var så lyckat. Varmt och strålande sol, ett vackert brudpar, god mat och trevliga gäster. Jag förstår bara inte varför jag alltid blir så "förkyld" i kyrkan när det vankas vigsel eller barndop *ler*. Jag snörvlar och ögonen börjar rinna, vad kan det bero på?

När vi kom hem kl 02 på natten och skulle hämta in hundarna från hundgården, upptäckte vi att det fanns ett svinn. Figo var inte i hundgården!!! Vi tittade in i hundkojan (där han i princip aldrig går in), ingen Figo, vi tittade bakom kojan (men varför skulle han gömma sig), ingen Figo. "Någon har tagit honom!" var min första kommentar rätt ut i natten. "Inte har någon tagit honom" svarade Ted. Jo, någon måste ha tagit honom, det finns säkert många som vill ha en fin setter.

Vid närmare eftertanke, vilken okänd människa skulle kunna ens närma sig hundgården utan att Bosco varnade för konsekvenserna att komma in (han vaktar enormt, speciellt när inte vi är hemma). Inte skulle han låta någon ta Figo, inte utan det skulle finnas kvar bevismaterial av personen på platsen *skratt*. Kanske han smitit ut när Saga gick ner och gav dom mat innan vi åkte till kyrkan... nej nog skulle hon märka om en hund smiter.

Men hur har han kommit ut, borta var han, haspen låg för dörren, Bosco låg lugnt inne i kojan och sov. Vi fick inte ihop det, men kolsvart ute och Figo borta betyder bara en sak... leta. Det måste ha varit en syn när jag och Ted iförda långklänning respektive kostymbyxa, skjorta med slips, vandrade genom såväl höggräs som skog och ropade och visslade.

Sen visade det sig att svärmor och svärfar hade varit och hämtat lite kläder till barnen som skulle sova där. Då hade Figo stått och skällt så mycket i hundgården att dom inte kunde lämna kvar honom, mest med tanke på vad grannarna skulle tycka om att ligga och försöka sova till en skällande byracka. Dom hade försökt ringa min mobil för att meddela detta men jag stängde av den i kyrkan och sen glömde jag slå på den igen. Han låg alltså och sov i godan ro medan matte och husse trodde vi tappat vår lilla "sork".

Slutet gott, allting gott! Tror ni det var en skön syn att återse honom idag?

1 kommentar:

  1. Usch, man hinner bli rejält rädd, skönt att det inte var någon fara på taket. Men med tanke på att det var Figo som var försvunnen så hade det inte förvånat mig om han flugit över stängslet, slunkit igenom en nätmaska eller helt enkelt öppnat dörren och gått ut och sedan stängt efter sig igen...........
    Tigger försvann här ute på gårdsplanen och det var lite irritation innan jag upptäckte att dörren till hundgården var öppen. Han hade lyft upp haspen och gått in och lagt sig i hundhuset! Ja, ja så kan man ju också göra när inte matte bryr sig tillräckligt om en :-)

    Kram,
    Agneta

    SvaraRadera