måndag 24 augusti 2009

Hundhållning, på vårt sätt

Det finns många olika orsaker till varför man väljer att skaffa hund. Det finns även en uppsjö av olika metoder att få hunden att bli trivsam att vara med i vardagen. Alla måste själv välja sin väg att dressera sin hund, och det är bara du som kan avgöra om en metod passar just dig och din hund. Detta är jag fullt medveten om och jag respekterar allas olika åsikt i detta, ibland, kontroversiella område. Jag vill därför här förklara lite kort om hur jag ser på saken och varför vi valt att hålla våra hundar som vi gör.

Hunden är ett flockdjur, och ett flockdjur behöver en ledare. Det mår dom bra av. Våra hundar är jakthundar med stor jaktlust. För oss är det extra viktigt att ledarskapet är befäst och odiskutabelt. Det uppnår vi genom att vara fast och tydlig i vår kommunikation. Gör dom något bra får dom beröm och gör dom något oönskat får dom veta det.

Godis använder jag mig rikligt av under inlärningsskedet. När sen hunden vet vad jag menar med kommandot, ex.vis sitt eller hit, så minskar jag ner på godisfrekvensen och byter ut det mot massor av beröm. Det är matte/husse som är berömmet, inte godbiten.

Våra hundar får tidigt lära sig vad vårt nej betyder, dvs att ovillkorligt avbryta det dom just håller på med. Där gäller don efter "person" men visst obehag blir det någon gång innan budskapet gått ända fram. Alternativet, som jag anser det, är att jag går omkring med en hund jag inte säkert kan föra i alla lägen.

Som exempel kan jag ta vår vorsteh som har ett stort hårviltintresse. Vi bor i villaområde där flera av grannarna har katt. Katt är för honom jaktbart vilt. Då måste vi kunna få honom att inte jaga dom trots att instinkten säger annat. Har vi då bara använt oss av positiv förstärkning och inte lärt honom vad ett nej betyder, är jag säker på att han väljer katten före en bit godis.

Om andra väljer att dressera sina hundar på annat sätt, så är det helt okey för mig. Jag kan också förstå att vissa moment i "min" dressyr väcker reaktioner. Jag ställer villigt upp och diskuterar detta vidare men är av den åsikten att jag då vill veta vem jag talar med. Jag ställer inte upp på att föra en dialog med någon som är anonym, och som därmed inte heller behöver stå för sina åsikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar