måndag 24 augusti 2009

Ett svettigt apportpass

Jag har precis kört ett rejält apportpass med Figo. Frågan är vem som tycker det är jobbigast. Jag är helt svettig efter spring hit och dit, peppning kontra korrigering. En bekant passerade på gångvägen precis då jag fullkomligt öste beröm över Figo som plockat upp dummien på marken och var på väg mot mig med den. Han vinkade, skrattade och sa hallå, jag tror jag vet vad han också tänkte men inte sa :o).

Jag tog den stora dummien idag, som jag vet att Figo tycker är för tung. Han har svårt att greppa om den på marken men när han sen väl håller den kan han bära den en lång stund. Det tyder väl på att den egentligen inte alls är för tung, utan att det är ytterligare ett knep han tar till för att få slippa undan. Vi kämpade på ett bra tag och till sist fick jag honom att hämta den... men som sagt jag var svettig och helt slut efter dagens pass ;).

Ikväll åker vi iväg för att jaga. Vi blir borta några dagar och hoppas på att få många fågelsituationer för hundarna. När vi kommer hem har vi två perfekt fungerande jakthundar (nja, men man måste ju tänka positivt, eller hur ;o) ).

2 kommentarer:

  1. Hallå!

    Hoppas ni får många roliga jaktdagar med fint väder nu när ni åker iväg!!

    Krille "laddar" också för jakten...han har tagit ledigt två dagar nu när jakten drar igång...jag försöker förhandla mig till en dag på Ikea...men det funkar inget vidare... *ler*

    Ha det så bra!!
    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. God jaktlycka! Och ha det så mysigt i skogen, det är ju minst lika viktigt som att fälla vilt. Hoppas hundträningen givit resultat.

    SvaraRadera