söndag 30 augusti 2009

Konsumentköplagen

Jag håller på att bli en jaktidiot. Jag drog med mig Ted ut i skogen på morgonen, vi kunde ju gå en liten runda på en timme eller så... då skulle barnen klara sig själva den stunden. Nu blev det två timmar och mobilen ringde i fickan, barnen undrade när vi skulle komma hem. Ja, tiden går alldeles för fort när man har roligt.

På dessa två timmar stötte vi på tre skogshöns, varav två av dom var "Figos verk". Jag försökte verkligen styra honom så att han bara fick gå i öppen terräng kring myrkanter samt lite öppnare skogsterräng. Men vad ska jag göra, hunden verkar ju ha helt klart för sig var orrarna trivs... i snårig ungskog. Någonting säger mig att han lärt sig det av egen erfarenhet.

När jag släppte honom på en myr sökte han av så fint längs kanten och sedan övergick han till biotopsök ute på "öarna". Han sökte av dom en efter en och det såg så bra ut. Sen tog han fart in i snåren och försvinner för en stund... det är då jag blir stressad. Söker han, stöter han eller kanske han rent av står för fågel... snurrar det runt runt i mitt huvud.

Teds syster med familj var på middag igår kväll. Dom har kattuppfödning och hon berättade att någon kattköpare ville få ut ersättning för sin katt som fått en sjukdom och avlidit. Köparen hävdar att konsumentköplagen gäller i tre år och kan tillämpas i detta fall (låter ju helt befängt)... Hmm, kanske man kan hänvisa till den om jag inte får till Figo till en fungerande jakthund. Jag sätter honom på bussen tillbaka ner till Ås där han kommer ifrån så vet jag ju vad dom har att jobba med ett tag ;o).

3 kommentarer:

  1. Hallå!

    Jag får nog ta och följa med Krille ut i skogen så man kanske går ner nåt gram...men då har man väl packat ryggsäcken med kaffe...... och fika.... ;)

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. Jajamen, skicka hit honom bara. Han är ju så genomarbetad så nu är det bara lite finslipning kvar.
    Närå, jag tror inte du behöver vara så orolig. Det är svårt att se hunden i skog och en setter går i regel större än en vorsteh. Om han blir borta 2-3 minuter som du säger så är det bara normalt. Helst skulle man väl vilja ha pejl på hunden för att se var han håller hus. Det gäller även våra hundar, men problemet är ju att pejlarna kostar så mycket. Fortsätt som du gör, du är en mycket bra hundägare!
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  3. Jaså, Barbro! Den där finslipningen du skriver om... är det det man brukar kalla "the golden touch"?
    För oss som inte förärats denna gyllene förmåga återstår väl "bara" att kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och fortsätta grovarbeta... hej å hå jobba på, det är mina tag det :o).

    Kramar /Maggan

    SvaraRadera