fredag 28 augusti 2009

Över ån för vatten

På morgonen åkte vi på en jaktrunda i "våra egna" jaktmarker. Teds kusin Krister följde också med oss. Så mycket fågel som vi fick se på tre timmar såg vi inte på tre dagar i Niemisel... snacka om att gå över ån för vatten! Det var så roligt och Bosco fick upp farten riktigt bra han också. Nu var han lite mer lik sig... men det är klart det sliter att gå så länge utan någon god hönsfågellukt i näsan. Han var väl på väg att ge upp där uppe i vildmarken :o).

Figo, ja han hade god fart och fin reviering. Jag skulle snarare önska att han tog mindre slag och inte plöjde fram i skogen som en formel-1 bil. Jag tog in honom och körde apportövning med kaffetermosen... och nog gick han snävare efter det... kanske fyra fem minuter, sen var det samma visa igen. Förmodligen fick han också flera fågelkontakter på egen hand, för han ville gärna in i snårig ungskog och ut kommer det orrhöns (inte bra).

Nu är jag i ett läge då jag så gärna vill ge Figo alla fågelsituationer han kan få, men samtidigt blir jag stressad när jag släpper honom. Jag som är kontrollfreak har ingen koll på vart jag har hunden, än mindre vad han har för sig! Ni som följer min blogg vet vart detta resonemang slutar... nere i Ås hos Leif och Barbro ;o).

2 kommentarer:

  1. Härliga jaktdagar ni verkar ha haft. Och att få se 4 björnungar, jag var helnöjd när jag fick se 2!
    Verkar som om Figo & Tigger fortsätter sin tvillinglinje. Även Tigger får med sig mycket mark men jag har bara varit på fjället med honom än i höst och det har varit en NJUTNING mest varje sekund (utom då han stötte ripor 700 meter ut men det "såg jag inte")!
    Jag har i alla fall fått en helt ny hund mot förra året. Terroristen har bytts ut mot en härlig jaktmaskin så det har varit värt varenda svettdroppe och tår under apportträningen. Var glad att du slitit dig igenom den biten så får vi hoppas att Leif & Barbro kommer med några goda råd om skogsträningen också :-)

    Ha det bra,
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att det går bättre för dig med Tigger. Jag skulle sååå gärna gå på fjället med Figo, det är hur svårt som helst att försöka få till något bra i skogen.

    Jag tycker han går för stort (men det tyckte inte Leif). Men vad fasen, du ser Tigger 700 m ut... jag ser knappt Figo om han går 70 m ut i skogen! Klart man blir frustrerad när man vill ha full koll på läget. Jag har nog lite att jobba på jag med (våga lita min hund kanske ;) ).

    Ha det gott. Kanske jag slår dig en "pling" här framöver... ja det vore trevligt!

    SvaraRadera