söndag 20 september 2009

Apport i skogen

Idag tog vi hundarna till skogen. Jag hade med apportobjekt för att träna i mer naturlig miljö. Ted drog iväg själv med Bosco när jag tränade apport med Figo. Jag såg ganska snart ett litet problem. Jag har ju sagt "sök apport" och det har ju fungerat hemma runt huset... men i jaktskogen blev innebörden något helt annat. När jag skickade honom började han först reviera och söka fågel. Han kanske förväxlade kommandot med "varsågod å sök" som jag säger när vi jagar... eller så blåser han mig den lilla luringen :o).

Jag bytte hastigt och lustigt kommando till enbart "apport". Förstår egentligen inte varför jag lagt in "sök" i kommandot. I momentet ingår ju faktiskt att hitta fågel (eller vad det nu kan vara) och hur gör hunden det... jo den söker. Därför borde det ju räcka med enbart "apport". Till en början var han lite tveksam, men efter ett par gånger verkade han förstå.

Jag kör fortfarande med apportbocken. Eftersom jag inte har någon apportfågel så funderar jag på att binda fast lite vingar på den eller en dummie. Det kanske kan fungera som fjäderfä tills vidare.

Två kvistar hade trasslat in sig i bocken men det hindrade inte Figo. Hade detta hänt för några veckor sedan hade han aldrig tagit med den tillbaka.

Saga och Liam följde också med till skogen. Vi konstaterade att hösten kommit en bra bit på väg, även om det fortfarande är varmt

1 kommentar:

  1. Hi hi hi.. Sååå söt med kvistarna i munnen ;) Vad du är duktig på att träna.. Du verkar ha stort tålamod :D HaD! Mvh Anna-Lena

    SvaraRadera