måndag 14 september 2009

Mera sök apport

Jag har just varit ute och kört ett apportpass med Figo. Jag vet inte riktigt "vart jag är i träningen" för ambitionen att strikt hålla mig till apportkompendiet har nog spruckit för länge sen. Dessutom får jag ju inga apportfåglar, skytten måste ha gått på semester ;o). Så jag håller till godo med annat som kan vara lämpliga (och olämpliga) objekt. Idag har vi dock fortsatt på temat att söka apporten. Senaste träningen med detta var ju när han fick söka flaskan med godis i. Idag tog jag apportbocken och gick ut.

Först blev det några synliga kast och sedan gömdes apportbocken i häcken, vilket var lite svårt. Han sökte en kort stund, men kom sen till mig och fjantade på. Ni vet, sökande efter uppmärksamhet och stöd i vad han skulle göra. Rätt eller fel så följde jag honom en bit på vägen och visade med hela mig i vilken riktning bocken låg (2 meter rakt fram under en hängande kvist) och då hittade han den.... åh såååå duuuuktig! Tror ni Figo var nå´ glad och stolt :o).

Jag är ju lite korkad så jag nöjde mig inte med dessa övningar. Nu skulle svårigheten och kravet stegras! Vi gick ner till tomtgränsen och där kastade jag apportbocken 15-20 meter rätt in i högt gräs. Figo skuttade iväg likt en antilop, först i rätt riktning... men han gick förbi. Han letade och nös och frustade. Jag inbillar mig att han försökte rensa rent näsborrarna så han skulle känna lukten bättre. Han letade och letade. Jag trodde att han skulle ge upp när som helst och komma tillbaka till mig, men han fortsatte. Efter någon minut (jag tyckte det kändes som många minuter) hittade han den... och så snabbt han kom springandes med den till mig. Hela han brann av iver, han nästan pep lite när han satte sig framför mig för att få lämna av. Tror ni jag var nå´ glad och stolt?!.. massor! :o)))

1 kommentar:

  1. Oj, vad bra det går med apportträningen! Nu får jag lägga på ett kol också så inte jag hamnar helt på efterkälken :-)

    Det blev ingen placering i finalen i Fjällpokalen. Det slutade efter 2 släpp eftersom både partnern i släpp 1 & 2 hittade fågel först men så kan det vara. En erfarenhet rikare i alla fall och en kanonrolig helg tillsammans med trevliga vänner lever man länge på.

    Kram
    Agneta

    SvaraRadera