lördag 26 september 2009

Klockan

På morgonen tänkte jag "vad ska jag kunna hitta på idag". Ted jobbar, svärmor ska motionera hundarna idag, men inte kan jag bara ligga på soffan med foten i högläge en hel lördag. Inte när det dessutom är sol från en klarblå himmel. Jag tog en värktablett, satte Bosco i hundgården, och tog fram apportbocken och två dummies. Figo är verkligen lustig, när han ser bocken och den lilla dummien blir han glad... men när jag tar fram "den stora gröna", då blir han minst en decimeter lägre (undrar om problemet ligger hos mig eller honom, jag kanske har gjort något fel när vi använt den tidigare).

Jag placerade mig själv på en bänk och började med att kasta några enkla kast, som naturligtvis gick utan problem. Efter det introducerade jag övningen "klockan" för Figo. Den lärde vi oss när Bosco var i denna fas och är en bra övning för att träna dirigering. Den går till så att man har hunden sittande framför sig med blicken mot sig. Sedan kastar man första apporten rakt bakom hunden, den andra 90 grader åt vänster, och den tredje och sista 90 grader åt höger. Alla apporterna ska ligga synliga för hunden, så gräsmattan är perfekt träningsplats. Sedan börjar man att skicka hunden mot den först utkastade apporten. Det låter kanske lätt men det krävs ofta tydliga armtecken också, för hunden brukar vilja gå mot den apport som sist kastades. Gör den det gäller det att komma med ett snabbt nej eller stanna, och när hunden åter lyder skicka den på nytt.

Detta är en trevlig övning och Figo verkar vara mogen för den. Enda problemet är att den stora dummien ställer till det. Figo vägrar ta den utan att jag kommer fram och "hotar med ett nyp i örat". Jag tror att jag får ta tag i den protesten för sig, och när det gäller klockan fixa en annan tredje apport.

Nu börjar vi närma oss målet på riktigt... och jag är så jäkla stolt att jag lyckats knäcka den lilla, men ack så tjuriga settern! Snart ska jag ta reda på hur ett apporttest går till, och då ska vi träna mycket på det. Nu är apport roligt igen, även med Figo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar