onsdag 2 september 2009

Nytt trappsteg tornar upp sig

Hade tänkt åka en liten jaktrunda efter jobbet, men det kom en väldig regnskur så det blev inget av det. Men på fredag är både jag och Ted ledig, så då blir det en skogstur. Vi åker till en kompis som har skog och provar jaga på hans mark.

Istället fick hundarna nöja sig med ett litet apportpass under promenaden. Jag tog med apportbocken för att få lite miljöombyte för Figo. Det har ju blivit väldigt mycket träning hemma på gården. Det hade hunnit bli mörkt och han såg inte alltid vart den landade. Det gick väl sådär. Ibland hämtade han den själv men några gånger behövde jag följa med en liten bit och "visa vägen"... men så stolt han såg ut när han lyckades (och berömmet visste naturligtvis inga gränser)!

Bosco fick jobba han med. In med apportbocken i skogsterräng (utan att han fick se vart den låg)... sen dirigering till ungerfär rätt plats... och sedan en skärpt vorstehnos som spårade upp objektet och glatt lämnade av till husse. Gång på gång och varje gång helt klockrent, det är så att man ryser.

När jag ser Bosco arbeta på detta sätt, ger det mig en kick att fortsätta traggla igenom apporten till fullo med Figo. Jag tänker inte ge mig förrän det är jag och Figo som står där. Just nu har nästa trappsteg tornat upp sig framför oss. Han tjurar ihop på svårare objekt, men jag vet ju nu att jag kan bemästra honom, så jag biter ihop (hoppas bara att käkarna håller ;o) ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar