torsdag 17 september 2009

Boscos välgärning

Har varit på planeringsdagar med jobbet på Källans Spa och Hotell i Åmliden. Jag har varit där förr men kan inte nog beskriva hur vackert och avkopplande miljö det är där ute mitt i den västerbottniska vildmarken... bara berg och skog runt omkring en, så långt ögat når. Det är livet det!

Det blir inga kycklingar från affärens frysdisk... i alla fall inte i helgen :o). Mitt under konferensen plingade ett meddelande i min mobil. Det var Ted som var ute och jagade och just fällt första fågeln för säsongen... det var på tiden!

Det var Bosco som funnit fågeln, en tjädertupp på 4-5 kg! Jag vet inte om jag gladde mig mest över att dom äntligen fått lön för mödan eller om det var för att det var Bosco som presenterat fågeln. Jag hade nog, ärligt talat, blivit mer än nådigt besviken om jag inte fått vara med vid första fällandet av fågel för Figo. Jag vet ju att Ted inte jagar själv med Figo ännu, så jag behövde faktiskt aldrig vara orolig.

Ted sköt och tjädern dalade ner bakom en slänt. Eftersom Bosco är väldigt hård i munnen så gäller det att vara snabb på benen om man vill ha en intakt fågel med sig hem. Jag lovar, Ted kan springa snabbt... men inte lika snabbt som en vorsteh. För när han kom över krönet så var Bosco redan framme vid fågeln. Han låg ner med ett fast grepp om halsen på tuppen, som fortfarande sprattlade (men inte så länge till i den käften kan jag säga :o) ). Men man ska ju tänka positivt och då tänker jag att Bosco gjorde en välgärning som inte lät den komma undan. Att han sen gärna äter upp fågeln själv, behöver man ju inte orda så mycket om... det låter inte lika bra då, eller hur
;o)

Den odresserade vorstehn har räddat jakten. Denna bild kom i mobilen, en präktig tupp och en lycklig hund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar