fredag 4 september 2009

Blöt jakttur

Idag har jag hämtat ut min nya kamera... den verkar så bra! Nu måste jag bara bekanta mig med den. Ted han tycker nog mest att den kostade för mycket pengar (lätt för honom att säga som aldrig tar några bilder :o) ), "Du hade ju i princip fått en bössa för det priset" säger han lite retsamt. Men vad ska jag med en bössa till, jag har fullt upp med logistiken kring gubbar och hundar under jaktturerna ;o).

Morgonen bjöd faktiskt på en jakttur, en väldigt blöt sådan. Det började med uppehåll, så jag beslöt mig dumt nog för att lämna regnkläderna i bilen. Efter en liten stund började det småregna, för att till sist hällregna. Då ångrade jag bittert mitt beslut. Jag vet inte om det var jag eller hundarna som var blötast men vi såg ut som dränkta katter efteråt. En enda skottchans var vad som bjöds (för Bosco)... men den orrtuppen flög vidare.

Figo gick tomt hela rundan men det ska tydligen inte göra så mycket. Han fortsätter linjen med fin reviering. Idag gick han faktiskt inte lika stort som tidigare. Undrar om det kan ha att göra med att det regnade och att det knappt fanns vittring i luften. Han var aldrig utom synhåll mer än en kort stund... vilket resulterade i att jag faktiskt aldrig kände mig stressad idag.

Nu är jag däremot otålig och vill att Figo ska komma i fågel lite mer kontrollerat. Senaste gångerna har det ju varit in i snår och ut med flygande fågel. Han började ju sin "karriär" så bra med stånd, resning och stannasignal. Nu känns det mer som att det håller på att gå åt pipsvängen alltihop. Antingen flaxar det fågel hej vilt eller så går han tomt, men aldrig någon tillfredställande situation :o(. Tänk om man hade känt någon med en fungerande hund. Då hade man ju kunna ta den hunden från ståndet och låta Figo går fram. Nu är det ju inte så och Figo, han kommer nog aldrig att hinna bli en bra jakthund... inte med mig som förare i alla fall.

1 kommentar:

  1. Nämen hallå! Vad är det för pessimisttänk!?! Du kommer visst att få till Figo, dessutom innan ni båda är gamla och grå. Det har ju börjat jättebra för er. Visst sjutton blir det stötar och en del eftergångar men han hittar ju fågel allt som oftast. Det är inte så lätt att få till "rena situationer" på riktigt, allra minst i skogen med någon lynnig tjäder-eller orrtupp. Gaska upp dig och känn dig stolt över hur långt ni faktiskt har kommit.

    Kramar (lite skäll men inte så allvarligt ;-)),
    Agneta

    SvaraRadera