torsdag 10 september 2009

Linförigheten bäst utan lina

När vi tog kvällspromenaden med hundarna tog jag Figo i koppel. Jag brukar nästan aldrig ha honom kopplad eftersom vi alltid har Bosco det. Jag bestämde mig redan innan vi fick hem Figo att jag inte ville ha två hundar i koppel. Därför har jag Bosco kopplad och Figo lös brevid och det har fungerat väldigt bra. Det som slog mig ikväll är att Figo egentligen skulle behöva träna linförigheten. Det är inte så att jag måste gå på hälarna precis, men han vill gärna trippa en meter framför mig. Mycket konstigt eftersom det inte är samma problem när han inte har koppel på sig. Då söker han kontakt titt som tätt genom att snegla upp på mig. Skulle han hamna framför mig, saktar han in, tittar upp och väntar in mig.

Detta beteende måste definitivt ha med hundhållning att göra. Det är inget jag tränat medvetet med honom. Jag har bara tagit för givet att han ska fungera på detta vis. Eftersom jag måste ha lite mer koll på Boscos förehavanden under promenaden (framför allt vid möten med andra hundar) har jag varken tid eller lust att hålla koll på en andra hund. Jag vill att Figo håller koll och följer mig... och det gör han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar