onsdag 14 oktober 2009

Hur går man vidare

Saga ringde mig på jobbet idag. Hon hade sån huvudvärk och kändes febrig. Jag är lur på att det är den nya influensan hon drabbats av. Hon gick och la sig efter middagen och där ligger hon än. Vi får väl se om vi andra också åker dit snart.

Nu var det länge sedan jag tränade någon apport med Figo igen. Det känns på något sätt inte så motiverat men jag vet ju att han inte är helt klar ännu. Jag är bara så less på detta fördömda straff som det inneburit för vår del. Att det finns folk som frivilligt tar sig an andras hundar för träning är för mig en gåta. Jag ser det enbart som ett nödvändigt ont och inget annat. Vill jag ha fröjd för ögat, då använder jag mig inte av en setter som apportör. Nåt mer bedrövligt än Figo som hämtar apporter måste vara svårt att uppbringa. Man ser riktigt hur han bara gör det för att han fått det förhatliga kommandot apport.

Men jag kämpar enträget på (tur man är tjurig). Så ikväll blev det ett pass i mörkret. Inspirationen till övningar är puts väck. Det blev klockan och sen kastade jag ut 4-5 dummies på gräset som han fick hämta en efter en. Han sparade naturligtvis den största dummien till sist. Första gången tog han den, andra gången ångrade han sig precis när han gapade över den. Kanske för att jag ropade "bra" lite för tidigt. Han hann nog inte greppa den. Ja, inte kunde jag ju ge mig då. Det blev att kasta ut alla 5 igen och börja om. Då gick det bättre. Han tog även den stora dummien och kom med viftande svans tillbaka... så ska det se ut! Det är mattes pojke det.

Hur ska jag fortsätta nu? Det känns som att jag duttar lite här och lite där. Lite apportsök på låg nivå, hämta flera objekt efter varann, en del dirigering genom övningen klockan. Men går vi framåt? Ja, stadgan och ledarskapet fungerar ju som bekant rätt hyfsat, men än finns det mycket kvar att önska innan man kan vara helt nöjd.

2 kommentarer:

  1. Hejsan Maggan!
    Roligt att läsa lite om Gettis avkomma Figo och hans väg mot att bli den STORE apportören.
    Du har ju kommit en bra bit på väg nu. Hurra!
    Jag är en sådan där "som tar på mig apportinlärning med andras hundar". Jag tycker att det är spännande jobb för man kan se framstegen så tydligt. När bubblan spricker!
    Jag kör lite kohandel för att få igång hunden när kravet är lagt. För att få upp glädjen och farten i söket. Byte av en gobit när hunden har börjat hämta under högt krav. Alltså förstärkning av mitt beröm. För att det är oftast berömma vi är dåliga på faktiskt. Jag tyckte det var roligt att få kommentar från dig på min blogg. För visst var det du? Välkommen tillbaka!
    Vi sköt en orre för halvsyrran Tula igår på ett fint jobb + apport. Överlycklig var vi.
    // Tina

    SvaraRadera
  2. God morgon!

    Jag ser att Saga också har blivit sjuk...det låter precis som det Wille har...feber och ont i huvudet...och långdraget är det,både William och Krille är sjuka än...men till på lördag ska dom vara friska...*ler*...hoppas ni också är friska då!!!

    Kram / Helena

    SvaraRadera