söndag 18 oktober 2009

Paus från apporten

Inatt insjuknade Liam i hög feber, huvudvärk och ont i kroppen. Det innebär att Ted fick ta Figo och åka och jaga själv idag. Krister skulle följa med så dom har nog lika trevligt utan mig, bara "gubbprat" en hel förmiddag :o).

Jag pratade med Figos uppfödare Leif för några dagar sedan. Jag behövde lite stöd och råd hur jag ska gå vidare i apportinlärningen. Han tar ju olika föremål men jag har ingen fågel att ta till. Dessutom visar Figo med hela sig att detta med apport är det vidrigaste han vet. Kravet är lagt och han gör det, men gudarna ska veta att det inte är en njutning för ögat att se.

Samtalet mynnade ut i att jag kunde ta en paus från apporten med Figo. Rättare sagt en månads uppehåll :o). Jag trodde jag hörde fel, men inte det (därmed åkte Leif upp ännu ett snäpp på min tycker-om-lista :o) ). Ungefär en månads semester från apport och sedan se till ha en fågel att börja med då. Första delen kan jag nog lätt se till att stå för. För att få till stånd den andra delen (en fågel) måste jag nog ta mina färdigheter att lägga krav på Figo och använda på någon annan (ni vet, han med bössan ;o) ).

Jag började redan idag. Sa till Ted att dom inte fick komma hem innan dom fixat mig en fågel, i lämplig apportstorlek. Men jag förstår inte, han verkar inte ta mig på allvar... jag får nog ta och nypa honom i örat nästa gång ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar