tisdag 20 oktober 2009

Köbildning

Jag kan förstå att folk vallfärdar, köar långt i förväg, tar med sig egna sittplatser, sovsäck, matsäck osv om det är något man verkligen längtat efter och verkligen vill. Den inre syn jag närmast ser framför mig då är ungdomar som köar för biljetter till någon stor artists konsert. Idag skulle den bilden totalt förändras. Aldrig kunde jag tro att man ville köa för vaccination.

Senaste veckorna har stor del av mitt jobb som sjuksköterska varit bedömningar och rådgivning kring den nya influensan. Den ena som hör av sig är mer orolig än den andra. Idag var inget undantag, men dessutom startade vi med influensavaccineringen. Vår lilla vårdcentral med ont om parkeringsplatser såg ut som ett plockepinn av bilar parkerade kors och tvärs. Den hade i ett enda slag förvandlats till ett vaccinernas Mecka. Vi startade med kvällsöppet från klockan 16. Redan strax efter lunch kommer första paret in för att börja köa. Med sig har de varsin campingstol och en kaffetermos! Därefter droppade folk in i en strid ström och när allt drog igång på klockslaget fyra var alla 100 kölapparna helt slut.... och det var jag också.

Mycket ska man höra...
-Undrar om detta vaccin också tar den vanliga influensan?
-Nä, det är ju nåt helt annat. Som att du fortfarande kan bli förkyld fast du äter blodtrycksmedicin

Åh, så skönt med en kvällspromenad med hundarna. Det känns som att man rensar hjärnan på tankar då.

1 kommentar:

  1. God morgon!

    Hmm..kanske det var därför som fotbollsplanen bakom vårt hus förvandlades till en parkeringsplats igår!?....hade inte en tanke på att det var vaccinationsdag...

    Ha det bra!
    Kram / Helena

    SvaraRadera