måndag 19 oktober 2009

Mer träning på gång

Tjoho! Nu har jag ÄNTLIGEN fått min efterlängtade apportfågel :D. Ted åkte iväg i går morse och trodde att dom skulle vara hemma efter lunch. När jag inte hade hört av dom närmare middagstid så började jag fundera på om karlstackarn verkligen tagit mig på allvar och i panik irrade runt i skogen för att få fatt något eländigt apportobjekt (det började ju mörkna så smått). Men så fel man kan ha. En järpe hade han skjutit ganska tidigt, sedan hade dom två kamraterna haft så trevligt så. Som vi alla vet, tiden går så fort när man har roligt.

Figo-liten fick sig en hel jaktdag själv och var rejält nöjd på kvällen. Bosco som fick stanna hemma med mig ville inte äta kvällsmaten men trots detta åt Figo upp sin i ett enda rassel. Han brukar ju annars backa om Bosco inte börjar äta, men igår rådde Darwinismen även hos Figo- vill inte polarn äta är det hans problem, jag tar alltihop.

Däremot hade han varit lite pipig under järpjakten denna gång. Han var inte så lugn som tidigare. Kanske han kände att inte matte var med (eller kanske jag vill tro att det beror på det). Ja, i vilket fall så ska han inte få komma undan med det. Jag ska nog få honom på andra tankar. Det blir bara att öka på stadgeträningen ännu mer så ska vi nog se att allt ordnar sig :o)

Nu börjar han tuffa till sig vår lille pirat. När Ted sprang ur gömslet och fram till den flaxande järpen tog Figo tillfället i akt och hängde på. Han sprang fram till fågeln och började smånagga i den. Han tog inget fast tag men var redigt nyfiken. Kanske det är det som skiljer vorsteh och setter åt. Figo är intresserad så länge fågeln flaxar (om än han inte tog den) medans Bosco skulle göra allt för att få ta den oavsett den lever eller är död.

Tänk så befriande tanke det var att lägga apporten åt sidan en period. Nu när jag har ett objekt så vill jag inget hellre än att gå ut och börja om och träna. Men nu jobbar jag och det är mörkt på kvällarna, så jag ska nog försöka hejda mig till framåt helgen i alla fall... visst har det gått en månad sedan jag sist körde ett apportpass då? ;o)

2 kommentarer:

  1. ÅÅåååååhhh vilken fin bild du har som startbild på bloggen! Och fin bakgrundsbild oxå, eller fond eller vad man ska säga, hehee...

    Nu har jag internet igen, på hotellet i Sundsvall.. SKönt, håller på att få panik där hemma! ;o)

    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Hej igen,

    Nu var det ett tag sedan men du jobbar på som bara den. Får gratulera till apportobjektet och vilan. Du kommer nog upptäcka att du fått en "ny" hund efter uppehållet. Brukar vara en del som faller på plats då man inte jobbar aktivt på ett tag.

    Fortsatt lycka till så hörs vi,
    Agneta

    SvaraRadera