fredag 31 juli 2009

Apport med liten korv

Vi träffade på en vorstehägare när Bosco var i stånd att börja med apportering för flera år sedan. Han menade att om ledarskapet var befäst skulle hunden kunna apportera en falukorv utan att åsamka ett enda märke på den. Jag skrattade åt det då, men har sedemera förstått att det ligger mycket i det han sa. Vi har faktiskt aldrig provat detta på Bosco, men apporten fungerar för det vi behöver den till.
När vi var och handlade idag och passerade korvhyllan "poppade" detta uttalande upp i mitt huvud. Fortare än jag hann tänka tanken hade jag en packe grillkorv i vagnen. Ikväll skulle jag prova om mitt ledarskap är redo för en korv.
Resultatet är fångat på bild här nedan. Det var otroligt roligt att se Figos min när han först såg korven och började göra sig till för att få den. Snacka om nederlag när han insåg att han inte skulle få äta den *skratt*. Jag ville inte utmana ödet totalt så jag började med att han fick ta den ur handen på mig, rackarns han klarade det! Sen fick han även ta den från marken... och jag har aldrig sett maken till snabb avance vid apportkommandot *ler*. Är inte detta ett ökat krav i apporten så säg.
Innan jag är klar med denna hund kommer han att göra allt jag ber honom om. Detta är bara början om jag får bestämma (och det får jag ju).

3 kommentarer:

  1. Undrar om Tigger skulle klara detta? Bravo, Figo och bravo Maggan!
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  2. Härligt! Snyggt jobbat. Det där hade jag inte tänkt på, tack för tipset. Vilken utmaning för en hund som älskar mat.
    Och utmaningen från Barbro kan jag naturligtvis inte motstå :-)

    Återkommer med rapport.

    //Agneta

    SvaraRadera
  3. Coolt!!! Vilken pli du har på gossen! :D

    SvaraRadera