onsdag 8 juli 2009

Okänd sida

Idag har vi varit till en f.d. arbetskompis till Ted. Dom har en korthårig vorsteh som är 2 år. Vi hade med våra hundar och tänkte att dom skulle få träffas. Vi såg dock direkt på Bosco att han skulle få bli kvar i bilen... Figo släppte vi dock ut. Dom sa att deras hund var så lugn att det inte skulle bli några problem... Ted svarade att Figo är ranglåg, han lägger sig alltid ner på marken vid nya hundkontakter. I samma andetag hörde vi ett gurglande "morr"... var det Nilas (vorstehn)? Jag trodde inte mina egna ögon och öron när jag vände mig om och såg min lilla plutt blåsa upp sig, resa ragg och morra... tur för honom att den andra var lugn och trygg... och det hela slutade med att dom lekte och sprang i kapp i gräset.

Jag har aldrig sett Figo på det sättet tidigare. Han har aldrig ens morrat på allvar så detta var för oss en helt ny och okänd sida han visade upp. För ett ögonblick övervägde jag att korrigera honom när han började men eftersom han ömsom morrade och ömsom såg ut att vilja leka så antog jag att det inte skulle bli så allvarligt och lät det vara. Rätt eller fel? Ja, jag vet inte men lite intressant ändå att se att Figo har mer i sig än bara en "mespropp" som ger sig i alla lägen.

1 kommentar:

  1. Du gjorde uppenbarligen rätt i det här fallet. Jag tror att Figo börjar komma i puberteten och här hade han ensam ansvar då Bosco inte var med. Jag tror också att hade du gått därifrån hade han kommit efter för att slippa ta ansvar. Men hade du stannat kvar och blivit skärrad och bett/beordrat honom att sluta hade han kanske känt att här har jag matte med och hon är skärrad för att det här är farligt. Allså måste jag stå kvar och försöka skrämma bort den här hunden. Åsså har jag ju matte med som backup. Tur för honom att det var en annan mespropp han mötte. Och att du inte förstorade situationen.
    Generellt sett så är settrar inga slagskämpar, men de kan nog testa att säga ifrån mot yngre hundar eller när de blir påhoppade utan anledning. Var glad du att du har en mespropp, det är lugnast så.
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera