måndag 20 juli 2009

Om man bara skulle våga

Äntligen har Figo börjat äta igen. Han verkar lite bättre i magen också.
Jag fortsätter den dagliga träningen med honom... men förutom det så blir det en del vardagslydnad i naturliga situationer som uppkommer kring hundarna. Det ger ett bra ledarskap men jag har som sagt redan upptäckt att apporteringen förstärkt detta ytterligare. Det blir roligt att se vad resultatet blir i slutändan.

Jag har börjat intressera mig mer och mer för detta med jaktprov. Det vore roligt att kanske någon gång ställa upp med Figo... om jag någonsin får till honom vill säga. Jag är helt novis inom området så jag funderar på att till att börja med gå som åskådare... någonstans måste man ju börja. Om inte annat för att mjuka upp mig själv.

Jag blir nervös redan vid själva tanken på att blottlägga mina brister i jaktdressyren. Helst vill jag ju att allt ska fungera perfekt innan jag ställer upp. Jag vet inte heller hur stor tävlingsinstinkten bland de övriga deltagarna är. Jag hoppas att många har ett lättsamt förhållningssätt. Att gå jaktprov verkar vara en enorm utmaning, det är mycket som ska stämma för att det ska gå bra... men vad tusan, om bara jag är nöjd med min hund får väl alla runt omkring skratta hur mycket de vill. Någon ska ju åka ut först... kanske det skulle bli Figo och jag... men kanske inte alla gånger.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Vad kul att det går fortsatt bra för er och att du märker av ledarskapet även i vardagen. Det var i samma läge som ni är nu som jag insåg att jag började få en "ny" hund :-)

    Självklart vågar du starta på prov också. Passa på att gå med som åskådare någon gång först så känns det lite tryggare när det blir din tur. De allra flesta som jag stött på i provsammanhang har varit trevliga och precis lika nervösa som jag första gången. Sedan finns det naturligtvis de som ser det som en tävling också men de brukar vara i minoritet. Det gäller att komma ihåg att det inte är några maskiner vi har att göra med. Även den bäste kan ha en sämre dag då inte dressyren hänger med men grunden ska naturligtvis finnas där. Surfa in på www.nnfk.com och se vad Leif har skrivit om jaktproven om du inte redan läst det.

    Lycka till i fortsättningen och kanske vi ses på något jaktprov framöver? Och som sagt var, du får jättegärna ringa.

    /Agneta

    SvaraRadera
  2. Hej Agneta...
    ...och tack för tipsen. Det är tänkvärda ord Leif skrivit.
    Mitt mål är nog att ställa upp så småningom... men du vet först måste vi få ett apportbevis *ler*, så bara gudarna vet när vi blir aktuella för provverksamhet.

    Kramar /Maggan

    SvaraRadera
  3. hejsan.
    Så bra att Figo börjat äta igen ,förstår att du varit orolig.
    Ser också att träningen går bara bättre och bättre.Kul.
    Här tränas det också och Liva är som en dröm att jobba med just nu.Får bara dra i bromsen så jag tränar lite lagomt.Hon blir fort lite trött och tappar fokus, min uppfödare säger att det är så det är för hon är så ung.Det är bara så kul med denna jaktträning!
    Ha en fortsatt bra sommar./ Veronica

    SvaraRadera