torsdag 9 juli 2009

Hetare än het

Idag har vi varit och gått i skogen med hundarna... vill gärna komma i fågelkontakt med Figo. Det har ju varit jättedåligt med skogsfågel några år så chanserna att gå på nån kull är inte så stor... men man kan ju alltid hoppas.

Idag såg vi att hundarna ganska snabbt vädrade mot vinden och blev ivriga. Jag följde Figo och lät honom styra vägen framför oss... efter ett par hundra meter lyfte en järpe. Vi fortsatte och efter en stund blev han hetare och hetare. Han drog som en oxe i kopplet och vädrade i luften... och gick rätt på en tjäderkull! Tyvärr fattade han aldrig stånd utan 5-6 kycklingar lyfte ca 10 meter framför nosen på honom. Jag halade snabbt upp pipan och blåste stannasignalen... hm, jag skulle nog ljuga om jag sa att han klippte benen under sig och föll ner som efter ett pistolskott.

Jag börjar förstå vad jag har att göra med... ett vibrerande, frustande fullblod som skulle göra allt för att komma ifatt de flaxande vingarna. Jag tränar stannakommandot med pipan... det fungerar bra i lugnt skede... men herre gud, det kommer aldrig att gå på jakten. Jag börjar undra hur jag ska få stopp på hunden.

Här tar vi en liten paus uppe på en höjd (utsikten var fantastisk).

1 kommentar:

  1. Vilka små (?!) busar de är!
    Figo är ju för go... <3

    SvaraRadera