tisdag 28 juli 2009

Rapport från skogen

Ted ringde precis och berättade något intressant. När dom pratandes var på väg tillbaka till bilen efter hjortronplockningen stannade Figo upp i ett solklart stånd. Efter en kort stund reste han sedan en dalripa! Ytterligare en lyfte strax efteråt. Dom kunde aldrig ana att det skulle ligga fågel där, dom smög ju inte fram precis. Ted bestämde sig för att inte ryta fast Figo direkt han avancerat. Han fick gå efter ca 20 meter innan han skulle vissla fast honom... men var var pipan???... jo kvar hemma (han har ingen "inbyggd reservpipa" som jag). Resultatet blev några hundra meters eftergång innan han vände tillbaka! Nåja, det kanske hade gått likadant om än han hade haft pipan med sig. Hunden ska ju respektera fågel i luften oavsett pipan är med eller inte. Har ni som följer min blogg några bra tips på övningar jag kan träna för att få just respekten i uppfloget?

Åh, varför fick inte jag vara med om detta! Jag vill till fjälls nu!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Spännande att läsa om utvecklingen i många olika variabler. Känns som om det vore lämpligt att ta ett snack. Hör gärna av dig på telefon.

    SvaraRadera