tisdag 21 juli 2009

Skogsrunda i regnet

Regnet har öst ner utanför fönsterrutorna idag. Det är trots allt inte många regndagar jag haft under min semester, som nu är inne på sista veckan. Jag känner mig rätt nöjd med mina 5 veckor, och det är faktiskt OK att börja om (om än jag inte tackat nej till några veckor till *ler*). Jag har ju en semestervecka kvar att se fram emot... jaktpremiären.

Har tränat lite apportering inomhus. Figo blev nog lite fundersam, han såg till en början lite frågande ut. Sen kom han på att det inte var lika "läskigt" att plocka upp den från golvet som han verkar tycka det är från gräset. Nu har jag börjat smyga in lite andra objekt än apportbocken då och då, som han får ta ur handen på mig. Det går bra men jag märker att han ser skeptisk ut inför att ta nya saker i munnen.
Nu på eftermiddagen trotsade vi regnet och gav oss iväg på en skogsrunda. Vi gick förbi några myrar för att se om det blir några hjortron i år, tyvärr verkar det tunnsått på den fronten... men det blev bra situationer att träna både det ena och det andra med hundarna. Stadgeträning och stannakommando med pipan ibland när dom blir lite ivriga efter någon lukt i nosen är perfekt. Jag har börjat få upp snabbheten i läggandet på signalen igen... i alla fall på nära håll. Nu ska vi jobba oss längre bort och hoppas att han lägger sig lika kvickt då.
En humla som sökt sig ut i regnet och landat på en tistel
Han blir fin på bild ute i markerna, där han hör hemma... eller vad tycker ni?
Bosco har fått syn på något
Här är jag med båda hundarna under kommandot brevid. Hm, Bosco börjar dra sig ut åt sidan... snart får han en tillsägelse att han är för långt bort.
Ted går före och Figo stannar när jag tar upp kameran för att ta en bild (han går brevid mig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar