lördag 20 februari 2010

Apport och stadgeträning

Ted har trotsat kylan (-22*) och klätt sig som en eskimå och farit en liten runda med hundarna på isen. Framför allt Bosco behöver få sin dagliga motion oavsett väder. Figo klarar inaktiviteten bättre men man ser att även han blir mer uppvaktande inomhus när det varit lite av den varan under en längre tid. Det lär väl inte bli någon längre tur för kylan tränger sig snabbt på för både husse och hundar.

När dom kommer tillbaka tror jag att jag ska ta fram en rådjursklöv och köra lite apport övningar inomhus. Bosco bara älskar detta, apport är ju jätteroligt men blir än mer lockande när han får apportera hårvilt. Även Figo har börjat tycka om detta. Faktiskt var jag lite förvånad förra gången jag tog fram klöven. Figo visade sitt intresse och när jag gömde den i huset och skickade Figo, så sökte han den med glädje och bringade sedan hem den utan anmärkning.

Igår fick Figo lite stadgeträning. Jag släppte hundarna fritt på isen så dom skulle få busa med varandra. När dom hade som roligast, blåste jag stanna signalen. Sedan löste jag Bosco och så började vi busa och leka runt omkring Figo, som fortfarande låg under stanna kommandot. Oj vad nyttigt för honom. Han ville börja krypa mot oss och när vi sprang förbi honom så tänkte han nog sätta efter, för han satte sig upp. Då gällde det att vara påpasslig och först korrigera, men också berömma när han duktigt låg kvar. Tack Barbro för det här tipset! Det ska jag använda mig mer av, för som sagt störningsfritt fungerar det klockrent. Nu vill vi ju få till det även med störning.

2 kommentarer:

  1. Halloj!
    Om ni är hemma så tänkte vi kika förbi och se eran nya lilla familjemedlem...
    Kram / Helena & co

    SvaraRadera
  2. Hoppas vi får mildare väder snart så man kan vara ute mera. Vad duktig Figo var att ligga stilla! Men jag tycker om att träna hundarna tillsammans fast dom får ju ligga på sidan brevid och titta när jag tränar en hund åt gången. Kram...

    SvaraRadera