fredag 19 februari 2010

Han där uppe

Saga fyller år imorgon har bara önskat sig en sak, och det är inte vilken sak som helst. Hon var med oss på djuraffären när vi köpte dragselen åt Figo och då fick hon syn på en dvärghamster. Hon blev helt såld och har sedan dess inte önskat sig något annat. Hon lovar och bedyrar att hon ska ta hand om den själv, hon ska ge den mat och vatten och rengöra buren själv... hm, tillåt mig tvivla på att det håller i sig så särskilt länge :)

Efter långt övervägande har vi (jag och Ted) till slut varit och införskaffat en liten dvärghamster åt vår lilla tjej. Den har bott uppe på övervåningen hos farmor och farfar i två veckor, för att Saga inte ska få veta något. Hamstrar är ju som bekant nattdjur. Första natten han var hos farmor och farfar hade han, som hamstrar gör, sprungit i hjulet. Det var bara det att hjulet behövde smörjas, det gnisslade så båda två på våningen under vaknade. Farmor frågade farfar vad det var som lät, och fick till svar "det är ju han där uppe" :)

Vi är alla i omgivningen lite oroliga för det lilla livets livslängd. Dom lever ju normalt 2-3 år (i bästa, eller värsta fall, bedöm själva)... men här hos oss kan livet snabbt bli kortare än så. Skulle stackarn rymma lär han ju inte bli långlivad med en katt och två jakthundar i huset. Teds syster berättade att hon varit och tittat på hamstern nu innan den flyttar till vårt hus "man vill ju hinna se den medan den lever" skrattade hon.

Lille Levi, som han ska heta, i min hand. Emil tog bilden med mobilen. Det var ingen lätt match att fånga det lilla yrvädret på bild. Snacka om snabb! Dom blir för övrigt inte större än så här, 4-5 cm.

Jag kan skriva om detta, eftersom donnan som fyller år inte läser bloggen. Hon brukar bara läsa över axeln på mig när jag skriver inlägg, och nu är hon i skolan. Men jag ska visa henne detta imorgon, när hon fått hamstern.

1 kommentar:

  1. Åhh, jag gissar att Saga kommer att bli MER än nöjd när hon får se sin lilla söta present!!
    Hälsa och gratta henne så mycket!!

    Kramar / Helena & Co

    SvaraRadera