måndag 8 februari 2010

Bortvallad

Har man inget annat att prata om kan man ju alltid prata väder och vind. Lite så har jag väl känt att det blivit på bloggen på sista tiden. Men det är bara så att jag känner mig rätt beroende av vädret. Det är sån skillnad på att vara ute och träna både hundar och sig själv om vädret är med en. Så för att hålla fast vid trenden så kan jag ju meddela att det snöar igen. Därför blir det nog ingen skidåkning idag.

Gårdagens tur höll på att knäcka mig. Snö som låg i spåret, där det överhuvudtaget var något spår (skotrar hade kört sönder det), fel valla (jag hade blå valla när det skulle vara röd eller var det grön, minns aldrig vilken). Som toppen på allt valde jag att ha hundarna fritt, ingen draghjälp alltså. Jag kan säga att det var tur att ingen såg eller framförallt hörde mig där ute (förutom hundarna då). Det var långa ramsor som inte lämpar sig för tryck, men jag gav inte upp.

Idag kan jag se det från den ljusa sidan och tänka att jag fick ordentligt med träning, samma runda tog nästan dubbelt så lång tid. Teds flinande kommentar när jag ångade in i huset var "har du bara varit till udden och tillbaka, på så här lång tid?" Han vet vilka knappar han ska trycka på den gubben. Vilken skillnad det är mellan att ha bra glid och häftmassa under skidorna. Man kan lugnt säga att jag vallade bort mig :o). Nu har jag provat det också. Ska nog fortsättningsvis leja bort vallningsbiten till retstickan, då har man ju nån att skylla på när det går dåligt ;o).

Nej, med ovanstående i åtanke tror jag att jag tar mig en vilodag från skidåkningen (men man vet aldrig). Hundarna ska ha sitt i allafall. Nu måste jag friska upp lydnaden och framför allt snabbheten i kommandona. Jag har nog sett att den lilla filuren Figo börjat slira lite på både det ena och det andra. Boscos träning överlåter jag till min andra hälft. Visst halkar även han med på ett hörn ibland, men jag känner att Ted har bättre tryck på honom. Jag har nog med att få ordning på Figo, som är långt ifrån färdig (om man någonsin blir det). Nej, det duger inte att anmäla sig till kurser hit och dit, och sedan komma och göra bort matte med att inte lyda. Duktig pojke ska man vara, då blir matte så glad så!

1 kommentar:

  1. VALLATEJP! Det är bästa lösningen när man är motionär tycker jag. Jag har kört med det de senaste 3-4 åren och det funkar i de flesta fören. Är det nysnö kan man få rejäl träning men i övrigt funkar det från några plusgrader ner till ca -15 grader.

    //Agneta

    SvaraRadera