onsdag 24 februari 2010

Vad har jag gjort!

"Lyckan är drömmen- lidandet är verklighet" -Voltaire

...inte kändes det bättre att ovanstående var dagens ord i almanackan. Tidigare i vinter har jag ju klippt Figo lite här och där. Då mest med tanke på vad som varit praktiskt med all snö som fastnar i pälsen. Nu när det är utställningsdags och jag ska försöka syna honom objektivt, förstår jag att jag inte har någon framtid som hundtrimmare. Jag har ägnat en del av gårdags kvällen och även denna kväll till att försöka reparera tidigare saxtag och snygga till honom så gott det går. Men ju mer jag försöker desto värre blir det! Vad har jag gjort! Snart ser han ut som en kinesisk nakenhund. Min dröm om att lycklig få erövra en 1:a kan jag nog glömma. Verkligheten hann ikapp även denna gång.

Desto roligare var kvällens hjärngympa för hundarna. Jag börjar lite smått gå och klura på om Figo kanske ändå börjar vara redo för ett apporttest. Ja, vad gör man då för att försöka få den övertygelsen som krävs för att våga göra detta? Förvisso är det ju fågel som ska apporteras men har man inga fåglar får man ju ta vad man har. Övningen är ju densamma. Jag gömde de fyra rådjursklövar vi har lite här och där i huset. Sedan skickade jag honom på apport. Tror ni inte att den lille rackaren sökte upp 4 av 4 klövar och lämnade av oklanderligt! Ja, han är nog redo att prova ett apporttest i alla fall, för vad är det värsta som kan hända? Undrar om man kan få göra testet med klövar....... ;)

2 kommentarer:

  1. Den övre hälften av ditt inlägg passar just nu väldigt bra in på mig åxå...jag sliter mitt hår och vet inte riktigt hur jag ska få till pälsen på Mira...så även denna gång lär det ju knappast bli en etta.....men man ska väl hålla på traditioner eller hur... ;)

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. Känner mig inte bara lite bortskämd när jag läser här. jag behöver aldrig själv ta i saxen (det är tur det!!). Liva blir klippt av Gunilla och Maya ska man inte röra ett strå på annat än med borsten.
    Ni är så duktiga som gör det själv och det blir alldeles säkert jättebra.
    Syns till helgen, det blir såå kul.
    Kram. / Veronica

    SvaraRadera