lördag 13 februari 2010

Kvällspromenad

Är precis inkommen efter en kvällspromenad med hundarna. Passerade svärmor och svärfars hus och halkade in på ett (läs två) glas vin :). Ibland har man tur vet ni. Jag skrev ju tidigare och bönade om lite träningstips för mig och Figo. När det inte kom in några idéer (Åsa, Johans idé att hämta duvor utanför hamburgerrestaurang var väldigt finurlig, men inte så användbar för mig just nu) fick jag jobba på i allafall.

När jag och Ted promenerar går vi tillsammans men ändå inte. Ni förstår, Ted är som en vinthund, han måste ligga först. Själv är jag väl mer som en sankt bernard som lufsar fram. Detta medför att Ted oftast ligger ett tiotal meter före mig. Idag utnyttjade jag det i träningen. Ted och Bosco försvann runt ett hörn och efter en stund släppte jag Figo med kommandot fritt. Då rusar han i full fart efter Ted och Bosco. När han hade rundat hörnet blåste jag stannasignalen. Sedan var det bara att springa själv för jag hade ju ingen aning om han låg eller hade fortsatt vidare.

Till min stora glädje så fungerade övningen. Figo låg ner och väntade på mig! Det jag tänkte med detta var att Figo alltid vänder i luften och lägger sig ner och söker ögonkontakt med mig. Nu kunde han ju inte se mig, jag var ju utanför synhåll. Jag ville veta om han reagerade lika starkt på enbart pipan, utan att se mig... och det funkade ju!

3 kommentarer:

  1. Grattis till den lyckade träningen. Tyvärr var inte min lika klockren idag så det är bara att jobba på :-)
    Går på stökk/apportkurs med Fiona och det var liiiiite för lång eftergång idag, men jag fick motion i djupsnön i alla fall. Men jag ska inte klanka för mycket på henne, det blev bara en eftergång och sedan gick det betydligt bättre även om det inte var perfekt. Jag vet ju vad jag har att jobba med så det är bara att bita ihop.

    Ha det bra,
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Men Agneta det är stor skillnad på träning och träning med fågelstörning. Jag måste säga att jag är inte så säker att Figo skulle stanna med fågel i sikte. Jag vill tro det, men att gå i god för det.... nja, som sagt jag vet inte :)

    Jag ser så fram emot att träffa dig (och övriga) på en valpträff! Jag längtar faktiskt som ett litet barn.

    Kram /Maggan

    SvaraRadera
  3. Men såå duktig han är Figo!!

    Kram / Helena

    SvaraRadera