söndag 14 februari 2010

Spännande och avkopplande skogstur

På morgonen skjutsade jag Ted till jobbet för att få ha bilen hemma idag (ibland skulle det vara bra att ha två bilar). Väl hemma igen bakade jag småkakor och rutor i långpanna. Jag måste börja lite smått eftersom Saga fyller år nästa helg och jag jobbar hela veckorna.  När det var gjort längtade jag ut i det fina vädret. Jag packade ryggsäcken med kaffe och nybakt fika och begav mig till skogen. Bara jag och hundarna... och tystnaden.

Jag märkte efter en stund att hundarna började vädra med nosarna. Bosco betedde sig som han alltid gör, han är nämligen alltid på jakt, men Figo visade ett ovanligt stort intresse och började söka av längs skoterspårets sidor. Han var dessutom väldigt villig att sekundera Bosco så fort han stannade till. När vi hade gått kanske 2 km så ställde sig Figo. Jag tänkte inte mer på det, han "leksekunderade" väl Bosco... men jag hade fel vilket snart skulle visa sig.

När jag kom närmare så flaxade det till bara 10 meter (uppskattningsvis) från mig. Jag uppfattade, både på vingslag och det lilla jag hann se, att det var en skogsfågel- orre eller tjäder. Men den flög inåt skogen där det var lite tätt med gran så jag kunde inte se den mer. Figo vände då om och kom ivrigt fram till mig och strax därefter kom Bosco ut på skoterspåret 50 meter längre fram. Ni förstår nog lika väl som det gick upp för mig då, att Figo inte alls sekunderat Bosco. Han hade ju på egen hand fattat stånd!

Att jag kunde komma så nära berodde nog, dels på att vinden låg rätt samt att jag varit helt tyst dessa 2 km jag gått. Måste också erkänna vilken gröngöling till jägare jag är. Jag blev faktiskt för ett kort ögonblick rädd när det flaxade till så nära mig, innan jag förstod vad det var. Då blev ju allt väldigt spännande förstås.

Vi var väl ute och gick i skogen ungefär två timmar och på hemvägen stannade jag till och fikade i området där fågeln lyft. Jag satt och drack mitt kaffe i solen och spanade efter fågel i topp, men såg ingen. Tänkte för mig själv där ute i skogen, att jag haft en himla tur som upptäckt hur härlig naturen kan vara. När jag kom hem igen var batterierna fulladdade och jag kände mig som en gladare och piggare människa.

Jag, hundarna och en kaffetermos- behöver jag säga något mer?

Barnen gick ut och gjorde upp en eld i eldstaden på gården. När dom lyckats med det ville dom ju naturligtvis grilla korv också. Vi satt där ute och eldade och grillade tills vi var som rökta böcklingar hela högen :)

Liam grillar sin korv på eget vis och pinnen började brinna, vilket medförde en hel del skratt hos syskonen

Vilken härlig dag vi haft. Om det inte vore för att Ted jobbade, skulle jag önska att alla dagar var som denna!

2 kommentarer:

  1. Verkar gå ganska bra med fågel också :-)

    Kram,
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Ja, men det verkar vara betydligt svårare för matte att fatta grejen ;)

    SvaraRadera