tisdag 9 februari 2010

Finurlig lösning efterlyses!

Igår kväll tog jag med mig pipan på kvällspromenaden. När Figo satte av i full karriär och var ca 50-60 meter bort blåste jag stannasignalen. Gissa en som tvärnitade! När jag kom fram syntes långa spår av tassar och klor i backen fram till en liggande Figo. Så duktig pojke matte har! Jag har varit lite feg vad gäller stannakommandot. Har inte riktigt vågat utöka avståndet som jag borde.

Vid några fåtal träningstillfällen har jag blåst ner honom på kanske 150 meter, och det har fungerat. I och för sig är det väl bra, jag har då inte gått fram för fort vad gäller det i träningsbiten. Men, jag måste ju få in det där reflexmässiga ligget även när vi är långt ifrån varandra. Är bara rädd att Figo ska tycka att jag är tråkig och förutsägbar, så att han till slut inte bryr sig.

Så nu har jag en önskan. Alla hundmänniskor som läser bloggen, kan ni inte ge mig något tips på hur jag kan göra dressyrövningarna med pipan lite roliga? Då blir både jag och Figo glada! Jag har ju inte tillgång till fågelstörning, så jag måste hitta på någon annan finurlig lösning på störningsmoment. Klicka bara på kommentarer och skriv några rader!

4 kommentarer:

  1. Hallå!

    Jag håller med dig, aldrig är det riktigt bra...men men nu är vi på G inför vårens utställningar ;) fast egentligen borde jag åxå bli ordinerad ett sånt foder!*ler*

    Visst är husvagnen fin...nu ligger "bollen" hos firman...vi har begärt att få en offert på den... hoppas hoppas...

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. För oss är det jätte viktigt att stopp kommandot sitter som smäck , helst när fåglarna lättar framför hunden. Vi tränar stopp kommando i alla miljöer både ute som inne. Men i sommras så kom johan på en ide att ta några duvor när han var på en hamburgarresturang , sakt som gjort så kom han hem med några då och då. Vi tränade stopp med duvorna.Gick ju super bra , kul att kunna träna stopp med fåglar oxå. Men man kan ju läsa överallt att man ska inte jaga förrän man har så god pli på hunden att den i alla situationer kan stoppas på 100 m håll.Men vissa har ju "slask" hundar som man skjuter allt man ser. Men nog har vi en bit kvar till att få total lydnad. Måste ha kännts bra att kunna få stopp på figo på så långt håll! Jag tycker du duktig. Kram

    SvaraRadera
  3. Hallå!
    Jag tänkte bara säga att det är en inofficiell hundutställning i Kalix den 27/2 för alla raser.
    Jag och Veronica har tänkt att fara på den (trots att Mira inte riktigt än är i utställningsskick) Jag ser det mer som en ringträning för mig och Mira.

    Sista anmälningsdagen är nästa vecka (onsdag tror jag)
    Kram / Helena

    SvaraRadera
  4. Gå in på Kalix lokala kennelklubb, där finns anmälan!
    Kram / Helena

    Ps. Kul att du hakar på!

    SvaraRadera